De la zboruri cu turbulențe la zboruri cu probleme tehnice, 46 din 132 de români au avut parte, cel puțin o dată în viață, de o călătorie cu avionul care le-a provocat anxietate și teamă de a zbura în continuare. Atât de mult, încât peste 70% dintre ei resimt o stare de disconfort încă de când află că trebuie să vor avea să se urce într-un avion.
Principalele motive pentru care românii se tem de zbor sunt frica de a nu deține controlul (70 de români din 132 motivându-și aviofobia astfel), teama apariției unor probleme tehnice (90 din 132) și, nu în ultimul rând, teama de turbulențe și de condițiile meteo (66 din 132).
Din păcate, mulți dintre ei aleg să își amelioreze anxietatea fricii de zbor cu medicamente sau alcool, ori, mai rău, refuzând să zboare, ratând astfel vacanțe în locuri speciale, evenimente în familie sau chiar promovări și evenimente profesionale. Puțini dintre ei aleg să își trateze fobia discutând cu specialiști și căutând să înțeleagă tot ceea ce se întâmplă în culisele unei curse aeriene, ori cum să își controleze emoțiile.
Am concluzionat asta prin intermediul chestionarului “Românii și Frica de Zbor”. Aviația este un domeniu ușor mistificat în ochii publicului larg, motiv pentru care ne-am hotărât să punem față în față aviofobii și pasagerii care își doresc să înțeleagă mai bine partea nevăzută a Aviației cu specialiști din domeniu, care să le ofere răspunsuri la toate întrebările care le dau neliniște, cât și informații care să le aducă relaxare atunci când trebuie să călătorească cu avionul.
Am profitat de data de 7 decembrie, care reprezintă Ziua Internațională a Aviației Civile, (doar precizată până acum de cine își aduce aminte), pentru a o marca cum se cuvine: printr-o întâlnire a profesioniștilor care activează în acest domeniu cu pasagerii pentru care Aviația Civilă reprezintă un motiv de neliniște, o sursă de frică și de necunoscut.
Având ca parteneri de organizare CIAS – Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, iar ca echipaj pe cei de la TAROM, Romanian Parachute Association, SECURITAS Aviation Security, Aeroclubul României, AOPA România și ONV LAW, am deschis un nou capitol din istoria Aeroportului Băneasa, alcătuind prima cursă aeriană imaginară, prin culisele Aviației, cu “decolarea” din acest loc istoric. Totodată, pasagerii și-au putut da check-in, din nou, pentru prima oară de la închiderea aeroportului pentru cursele comerciale, din 2012.
Prin expertiza echipajului, zborul nostru prilejuit de Ziua Internațională a Aviației Civile a avut mai multe escale, menite să le prezinte pasagerilor toate aspectele, de multe ori nevăzute, neștiute sau neînțelese ale unei călătorii cu avionul: Siguranța Aeriană, Compania Aeriană și Activitatea Echipajului, Securitatea Aeriană și Dreptul Pasagerilor. Totodată, pentru că s-au urcat la bord cu teamă, cei prezenți au avut ocazia să afle mai multe despre frică și cum poate fi ea gestionată pentru ca zborul să fie mai relaxant, cu ajutorul informațiilor oferite de psihologul Adrian Gabriel Luca, licențiat în managementul fricii.
România, pe locul 4 în Europa la Siguranța Aeronautică
A doua ediție a seminarului “Nu Îmi e Frică Să Zbor” a fost deschisă de prezentările celor de la CIAS, care le-au arătat celor prezenți cât de sigură este Aviația în România și în Europa, cum pot contribui chiar ei la creșterea gradului de siguranță și care sunt etapele desfășurării unei investigații a unui eveniment de aviație. Publicului i-a fost explicat faptul că investigațiile de accidente de tipul “Air Crash Investigation”, nu ar trebui să îi sperie, căci ele au rolul de a îmbunătăți siguranța zborurilor, prin recomandările care se fac ulterior operatorilor de aeronave. Căci CIAS nu caută vinovați, ci să împiedice ca astfel de evenimente să mai aibă loc pe viitor.
“Puteți să le spuneți celor din echipaj că vă este frică de zbor. Aceștia vor căuta să vă facă ajute cu informații și să vă îndrume, iar călătoria vă va fi mai relaxantă”.
Au putut afla cei peste 35 de aviofobi din sală de la doamna Manuela Flodor, șefă de cabină TAROM cu o experiență de peste 25 de ani în domeniu. Alături de pilotul șef al companiei, dl. Alfred Ghergan, și el cu o experiență de peste 13.000 de ore de zbor, cei doi le-au oferit participanților la seminar răspunsurile pe care mereu și le-au dorit să le aibă când se aflau încleștați în scaun, la mii de metri altitudine.
“Am avut ceva pasageri cu frică de zbor de-a lungul carierei. Dar nu am văzut niciodată atâția la un loc. Nu am crezut că atât de multă lume se teme de zbor”, le-a mărturisit domnul Alfred Ghergan celor de față, discutând cu fiecare în parte despre partea nevăzută și neștiută a activității celor din cockpit, ajutându-i să vadă călătoria aeriană din perspectiva lor, cât de pregătiți sunt pentru situațiile care pot apărea în timpul zborului și, nu în ultimul rând, dacă și cât de periculoase sunt turbulențele.
Fight, Flight, Freeze
“Acestea sunt mecanismele instinctuale de apărare ale creierului nostru. Niciunul nu ne ajută să ne controlăm aviofobia. Nu vă bateți cu nimeni în avion ca să scăpați de acolo, nu aveți încotro să fugiți. Există însă alte mecanisme de luptă conștientă care vă pot ajuta, despre care aș vrea să vă vorbesc: Relax, Focus, Flow”, și-a început Adrian Gabriel Luca – instructor parașutist la Romanian Parachute Association și psiholog, prezentarea. Astfel, cei din sală au putut afla de la acesta trucuri menite să îi aducă într-o stare în care își pot bloca gândurile negative care le inundă imaginația, să își înțeleagă frica și să o controleze, să nu o mai lase să preia controlul.
Securitatea Aeronautică
Întrucât Aviația are o anumită rezonanță în imaginea publică, iar aeroporturile și chiar aeronavele pot fi țintele preferate ale teroriștilor, securitatea aeronautică joacă și ea un rol important în cauzele aviofobiei multora. Nici îmbarcarea în cursa noastră aeriană imaginară nu a fost scutită de vigilența specialiștilor, cei de la Securitas Aviation Security fiind responsabili de controlul pasagerilor veniți la seminar. Totodată, prin reprezentantul lor, Bogdan Enachi, compania cu o experiență de 40 de ani în domeniul aeronautic, care operează în peste 220 de aeroporturi, din 28 de țări de pe mapamond, le-a arătat celor “de la bord” că măsurile care se iau pentru securitatea și siguranța lor nu se rezumă la verificările prin care trec, înainte de a ajunge la poarta de îmbarcare.
“Serviciile aeroportuare furnizate de Securitas Aviation includ verificarea bagajelor, controlul accesului, controlul perimetrului, paza aeroportului, întreținerea tehnologiei de securitate a aeroporturilor, servicii de stingere a incendiilor, patrulare mobilă, protecție a locațiilor și consultanță. În ceea ce privește serviciile furnizate companiilor aeriene, acestea includ verificarea și profilarea pasagerilor, controlul poștei, al pașapoartelor, paza și curățarea aeronavelor, controlul încărcăturii și chiar serviciile de catering”, a spus acesta, exemplificând cu un scurt filmuleț.
Drepturile pasagerilor
Probabil cea mai controversată problemă ridicată de pasageri, după turbulențe, o constituie întârzierea aeronavelor, ori pierderea sau deteriorarea bagajelor. Din fericire, au drepturi bine reglementate care îi protejează sau îi despăgubesc în urma acestor situații, iar avocatul Mihai Furtună, reprezentant al departamentului de Dreptul Aviației, din cadrul ONV LAW, le-a arătat ce pot face într-un astfel de caz. Totodată, le-a răspuns la întrebările și curiozitățile pe care le-au avut pe acest subiect, oferindu-le încă un motiv în plus să călătorească relaxați cu avionul, de acum înainte.
Unul dintre aviofobi va avea parte de prima sa lecție de zbor
Mulțumită partenerilor de la Aeroclubul României, unul dintre participanții la eveniment a câștigat, în cadrul unei tombole, prima sa lecție de zbor – în calitate de copilot. El va zbura alături de un instructor și va înțelege mai bine ce se întâmplă cu avionul în aer.
La final, pasagerilor cursei noastre le-a fost oferită recunoașterea tăriei de caracter de care au dat dovadă prin prezența la seminar – “Brevetul de Curaj”. Acesta le va aduce aminte, de acum înainte, de ziua de 7 Decembrie 2017 – ziua în care și-au înfruntat aviofobia. Totodată, ei au mai primit câte o amintire din partea speakerilor, împreună cu vouchere de reducere la achiziția de ceasuri din magazinul online Ora10.ro. În plus, mulțumită celor de la Cupcake Philosophy, care au creat contextul perfect de networking, au avut ocazia să socializeze, atât între ei, cât și cu echipajul “Nu Îmi e Frică Să Zbor”.
Cu toate că seminariile dedicate aviofobiei vor continua din ianuarie, sperăm ca, de acum înainte, să devină o tradiție ca o ediție să fie organizată anual, în ziua de 7 Decembrie. Astfel, Ziua Internațională a Aviației Civile să devină un prilej de demistificare a Aviației și de conștientizare a importanței și siguranței transportului aerian în rândul publicului.
Vezi întreaga galerie foto* de la eveniment pe pagina de facebook FricaDeZbor .ro
*Imaginile sunt realizate de Răzvan Podgornai și Bogdan Enachi.
A fost un eveniment super reușit. Abia aștept să zbor. Cu toate noțiunile aflate, cu siguranță voi fi mai relaxat și voi privi altfel lucrurile. Mulțumesc și succes în continuare în demersul vostru!
Echipajul TAROM a fost minunat! Sper să am vreodată ocazia să îi prind, măcar pe o parte dintre ei, pe o cursă! Să continuați ceea ce faceți, pe mine m-a ajutat participarea la acest eveniment și sunt convinsă că și pe alții îi va ajuta!
Felicitari pentru modul de organizare al cursului!
Numai cuvinte de apreciere!