#OameniAiAviatiei: Silviu Săvoaia – de la TAROM, la misiuni umanitare și la singurul pilot roman de la Delta Airlines

A trecut pe lângă un aeroport, noaptea, iar luminile avioanelor care veneau la aterizare i-au luminat și lui calea… profesională. Așa am putea rezuma povestea lui Silviu Săvoaia, astăzi singurul pilot român de la Delta Airlines, cea mai veche companie aeriană din SUA.

Până aici însă, românul a avut un parcurs profesional plin de provocări și satisfacții majore. A zburat inclusiv în misiuni umanitare, la manșa Boeing 747, în toate culțurile lumii!

Într-un nou interviu al seriei #OameniAiAviatiei, Silviu Săvoaia ne povestește despre cum i-a schimbat viața domeniul aviatic, dar ne oferă și sfaturi importante cu privire la frica de zbor.

Cum a apărut aviația în viața dumeavoastră?

Primul contact cu lumea aviației a avut loc relativ târziu în viața mea. Aveam deja 29 de ani, lucram în mediul privat și traversam o perioadă în care nu mă mai regăseam în ceea ce faceam, nu mai exista o satisfacâie profesională. Aveam mai multe proiecte, mă gândeam să iau calea antreprenoriatului, dar simțeam că-mi lipsește motivația potrivită.

Aveam sentimentul că doar doream să schimb, să fug de ceva și nu înspre ceva, cu un obiectiv clar în minte.

Intâmplător, în timpul unei deplasări în Germania, în timp ce conduceam noaptea pe o autostradă din proximitatea aeroportului din Frankfurt, am observat luminile de aterizare ale avioanelor. Aparatele de zbor se axau pentru aterizare, unul după altul, formând un șir luminos în miscare. Mi s-a părut fascinantă precizia cu care 5-6 aeronave se deplasau înșiruite la distanță egală și aterizau, consecutiv, pe aceeași pistă.

Atunci m-am întrebat – cum de nu m-am gândit niciodată la aviatie?! Cum de am uitat de visul acesta, al oricărui copil – de a zbura și cum de nu m-am interesat niciodata de ce presupune o carieră de pilot comercial?!

Norocul a făcut ca, la câteva săptămâni după, să întâlnesc un pilot de linie care mi-a explicat întregul proces. Țin minte că am fost foarte descurajat de costurile mari pentru cursurile de pilotaj, dar deja fusesem cuprins de un soi de febră, nu mă mai puteam gândi la nimic altceva.

Privind înapoi la acele momente, recunosc că era de înțeles de ce lumea îmi spunea că ”mi-am pierdut mințile”. Nebunie sau inspirație, nu știu ce a fost, dar am pus la cale un plan prin care m-am împrumutat de la bancă de o sumă considerabilă, mi-am dat demisia din jobul de la acea vreme și am început aventura. Asta se întâmpla în vara anului 2007. Primele cursuri, cele de pilot privat, le-am facut la Școala Superioară de Aviație Civilă din Băneasa, iar ulterior am plecat în Statele Unite ale Americii, unde am obținut licența de pilot comercial.

Am revenit apoi în România, unde se nevoia de piloți de linie era din ce în ce mai mare, așa că la finalul anului 2008 am obtinut și primul meu job în aviație – First Officer pe aeronava ATR 42/72 la compania Tarom.

Silviu Săvoaia
Zbor inaugurare Iași-Madrid

Ce este astăzi aviația pentru dvs?

Nu doar în clipa de față, ci chiar din momentul în care am ales să încep o carieră în acest domeniu, aviația a fost nu doar un job, ci fundalul în care s-a desfășurat viața mea.

Și da: de multe ori, aviația mi-a dictat viața. Am schimbat companii, am schimbat continente, echipamente, m-am bucurat de beneficii atunci când industria a fost pe val și am suferit direct atunci când a primit lovituri puternice.

Pe lângă dimensiunea socio-economică, aviația este un domeniu care necesită studiu și pregătire continuă, mai ales dacă vrei să fii un bun profesionist: trebuie să găsești permanent motivația să-ți îmbunătățești cunoștințele și operarea. Și sunt recunoscător că datorită alegerilor pe care le-am făcut în carieră, am reușit să acumulez o experiență foarte diversă. Nu mă refer doar la cunoștințe teoretice și proceduri, ci la faptul că am zburat atât scurt și mediu, cât și lung-curier, deopotrivă atât curse de pasageri, cât și cargo. Dețin licențe de pilot de linie pe 3 continente. Am avut și am în continuare colegi din toate companiile mari ale lumii, parteneri de simulator ex-Lufthansa, British Airways, Emirates, Qatar, Delta, KLM etc.

Fiecare astfel de interacțiune m-a ajutat să învăț ceva nou și să-mi consolidez nivelul de pregatire.

3 lucruri pe care le-ați învățat în aviație și se aplică și în viața de zi cu zi?

În aviația comercială se pune un mare accent pe CRM – Crew Resource Management. De-a lungul istoriei aviației, au fost din păcate numeroase tragedii, care, la un studiu ulterior, au arătat că de multe ori resursele/informațiile necesare evitării producerii acestor catastrofe se aflau la unul din actorii implicați într-un fel sau altul în desfășurarea acelui zbor. Aici nu vorbim doar de echipajul de zbor, ci și de însoțitorii de zbor, controlorii de trafic, dispeceratul companiei, departamentul de zbor, departamentul tehnic etc.

Silviu Săvoaia

Însă datorită lipsei de comunicare, a planificării deficitare, monitorizării insuficiente, a unui proces decizional defectuos sau a unei combinații a acestor factori, echipajul a acționat în lipsă, ori a ignorat informații vitale, ceea ce a dus la accidentele propriu-zise.

Cu toții intuim cât de importante sunt și în viata de zi cu zi aceste deprinderi, iar studiind și aplicându-le în cariera de pilot, am început să le introduc, tot mai des și conștient și în viața personală. Întotdeauna este bine să ai un plan (inclusiv un plan de rezervă), să comunici clar și eficient, să iei decizii cât mai fundamentate și să urmărești efectul lor.

Cum ați ajuns să zburați pentru Delta Airlines și cum este să fii pilot pentru una dintre cele mai mari companii din lume? Unde ați mai zburat înainte?

Rachete ”Patriot”

Despre zborul la Delta Airlines nu pot să vă spun foarte multe, întrucât abia am început trainingul pentru ei. Este cea mai veche companie americană – încă activă și totodată una dintre cele mai mari companii aeriene din lume. Mărimea flotei acestora depășeste 900 de avioane în utilizare continuă, are aproximativ 90.000 angajați, dintre care peste 16.000 piloți. Impresia pe care mi-a lăsat-o, din primele momente, este aceea că au construit și consolidat un brand foarte puternic, devenind în ultimii ani cea mai premiată companie aeriană din SUA.

Anterior, cum am mai spus, prima companie aeriană pentru care am lucrat a fost TAROM, unde pe parcursul a 10 ani am ocupat succesiv poziția de First Officer pe ATR 42/72, apoi am avansat ca First Officer pe Boeing 737 și ulterior am devenit Comandant pe același avion.

În tot acest timp, am zburat spre principalele orașe ale Europei și către destinații din Orientul Mijlociu, efectuând sute de zboruri – printre care și zboruri speciale cum ar fi cu oameni de stat, zboruri umanitare și chiar am inaugurat destinații noi. Tarom a fost o familie pentru mine și, ori de câte ori am ocazia să zbor cu ei, savurez din plin reîntâlnirea cu foștii mei colegi.

Cum însă mereu am fost un spirit neliniștit, dornic de a mă aventura spre noi orizonturi, am căutat ocazia de a trece la zborul lung-curier. Taromul nu mai avea asa ceva, iar industria aviatică cunoștea o dezvoltare extraordinară în China, așa că am aplicat și am obținut o poziție de Comandant pe Boeing 777 la compania China Southern Airlines, în toamna anului 2018.

A fost un proces lung și dificil, care s-a întins de-a lungul a 12 luni. Fiind cea mai mare companie asiatică, ocupând locul imediat următor după marile companii americane în ceea ce privește marimea flotei și a numărului de pasageri tansportați, China Southern Airllines cunoștea o puternică dezvoltare în acei ani și oferea salarii foarte mari. Mai mult, compania chineză oferea și posibilitatea angajării direct pe poziția de comandant de avion wide-body, un lucru mai rar întâlnit și râvnit de piloții care doresc să-și ducă la nivelul următor cariera. În acest mod, atrageau foarte mulți candidați din toată lumea și astfel își permiteau să-i aleagă pe cei mai buni.

Perioada de comandant pe Boeing 777 a fost o experiență inedită, deosebit de satisfăcătoare profesional, avand posibilitatea să zbor în jurul lumii către destinații celebre ca New York, Los Angeles, Chicago etc., fie cu versiunea cargo, fie cu cea de pasageri. Uneori zborul dura aproape 16 ore (de ex. Guangzhou – New York) și era necesar să alimentăm în prealabil câte 150 de tone de combustibil pentru respectiva cursă.

Din păcate, declanșarea pandemiei a dat o lovitură grea aviației, în special de pasageri, iar companiile chineze au ales să anuleze contractele piloților străini. A fost o perioadă grea pentru marea majoritate.

Tot răul înspre bine, însă! De la mare am ajuns la și mai mare!

Zboruri care v-au rămas în minte și în suflet, de-a lungul carierei de pilot, de până astăzi?

În septembrie 2022, am reușit să mă angajez la compania americană Atlas Air, ca pilot pe faimosul Boeing 747.

Silviu Săvoaia Atlas Air

Supranumit ‘Queen of the Sky’, avionul care a revoluționat industria de transport aerian și probabil visul oricărui pilot de linie.

Atlas Air este cel mai mare operator de B-747 din lume, având în flotă atât varianta de pasageri, cât și cea de Freighter (inclusiv 747-8F).

Totodată, Atlas Air este și cel mai mare furnizor de servicii de transport în segmentul wide-body pentru armata americană. Transportam atât echipamente și tehnică militară, cât și trupe pentru armata SUA spre și dinspre teatrele de operațiuni sau bazele militare din diverse colțuri ale lumii.

Printre cele mai importante misiuni de zbor la care am participat, în repetate rânduri ca echipaj, a fost transportul de ajutoare din partea guvernului SUA pentru sprijinirea armatei ucrainene, în eforturile de combatere a agresiunii rusești. Au fost zboruri efectuate în condiții foarte speciale, cu încărcătură sensibilă, care au necesitat pregătiri și autorizații speciale, și la care sunt mândru că am participat și mi-am adus astfel contribuția la efortul întregii lumi occidentale de a stopa această agresiune nejustificată împotriva vecinilor noștri.

Tot la Atlas Air, semnificativă este și activitatea de zboruri umanitare, prin care sunt livrate provizii esențiale, medicamente și echipamente pentru populația din zonele lovite de dezastre. Compania a devenit partenerul preferat de mai multe state ale Uniunii Europene și de organizații non-profit – precum Programul Alimentar Mondial al Organizației Națiunilor Unite (UN World Food Programme) și Organizația Mondială a Sănătății. Cel mai recent este cazul cutremurului din Turcia, unde am zburat în misiuni umanitare executate de Atlas Air, în parteneriat cu aceste organizații.

De departe, acesta a fost și jobul cel mai interesant de până acum. Pe lângă faptul că am pilotat iconicul Boeing 747, fiecare zbor a fost o aventură!  Majoritatea destinatiilor au fost locuri noi, interesante, în care nu aș fi ajuns cu zboruri comerciale obișnuite. Locuri ca Rzeszow, Polonia, în proximitatea graniței cu Ucraina, unde aterizezi cu rachete ‘Patriot’ îndreptate spre tine sau Fairbanks, în inima Alaskăi, unde am fost mândru să descopăr că, în cel mai bine cotat restaurant local, se mănâncă sarmale cu mămăligă și colțunași și se vorbește romanește. Memorabil a fost și să ajung pe insula Okinawa din Japonia, unde poți vizita scena Bătaăliei de la Okinawa, surprinsă în filmul premiat cu Oscar ‘Hacksaw Ridge’.

Aveți un sfat pentru cei care visează la o carieră în domeniu?

Da, să treaca la fapte!

Acum există foarte multe surse de informare despre aceasta meserie și despre aviație, în general, așa cum este și cazul blogului fricadezbor.ro.

Îi sfătuiesc pe toți să investească într-un zbor introductiv, să se asigure mai intâi că zborul este pentru ei, și că îndeplinesc cerințele medicale pentru obținerea unei licențe ATPL (legat de acest aspect, a existat multă vreme prejudecata că trebuie să ai o condiție fizică și o sănătate de astronaut – lucru total neadevarat). Odată efectuați acesti pași, doritorii se pot orienta către o școală de aviație. Sau, alternativ, se pot duce către acele companii aeriene care au propriile programe de cadeți, din care își aleg viitorii piloți.

Oricine poate opta pentru acest domeniu, nu trebuie să fii as în matematica sau fizică, dar trebuie să urmezi cursurile unei școli avizate și să-ți însușești cunoștințele din syllabus-ul respectiv.

Dar pentru cititorii cu frică de zbor, care urmăresc acest site? Ce ar trebui să știe despre a-și învinge această anxietate, cum ar putea face asta, din perspectiva dvs?

Cred că principalul mod de a învinge frica de zbor este informarea: să înțelegi ce se întâmplă pe parcursul unui zbor și să consulți statisticile care demonstrează cât de sigură a devenit aviația de-a lungul timpului.

Iar motivația perfectă pentru cei care se tem de zbor este reprezentată de cât de mult pierzi dacă nu beneficiezi de acest mijloc de transport, care în decurs de câteva ore te duce în destinații unde altfel ți-ar lua zile întregi. Ca sa nu mai vorbim de zborurile trans-oceanice, fără care nu poți explora alte continente și minunile acestei planete.

 

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (4 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Un comentariu pentru articolul “#OameniAiAviatiei: Silviu Săvoaia – de la TAROM, la misiuni umanitare și la singurul pilot roman de la Delta Airlines

  1. Toderean Traian *

    29 septembrie 2023 at 5:41

    Foarte frumos felicitări eu de la 4 ani visam să mă fac aviator sora mea spunea că dacă mănânci multe nici te faci aviator,in clasa 1 avem o învățătoare Palamaru care ne punea să tăiem la traforaj tot felul de figurine eleganti mașini..eu preferam avioane in clasele 5-8 eram la cercul de aeromodele, navomodele și radio .La 15 ani jumate,cu consimțământul părților m-am angajat ajutor electrician și am început liceul la seral in Vatra Dornei,dar gindul tot la aviație era studiam revista știință și tehnică, sport și tehnică și încercăm să construiesc un Girocopter, norocul nu mă părăsit …am plecat în armata și mai dat la aviație,la elicoptere Mi8 cu reacție,am învățat 8 luni și am fost iabist adică electrician aparate de bord,am dat examen la Bobocu piloți de vînătoare dar nu am reușit,in 1980 m-am făcut mecanic de locomotiva,iar la 52 de ani in 2008 Am luat licența de pilot avioane ultra ușoare și zbor de agrement la aerodromul Floreni de lîngă Vatra Dornei cu avionul meu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.