Aviația nu înseamnă doar controlori de trafic, piloți și însoțitori de bord. Înainte ca aceștia să acționeze, alte zeci de oameni se preocupă de pregătirea zborurilor sau de pregătirea aeronavelor. Biroul lor este în aer liber, la peste 30 de grade Celsius sau la mult sub 10. În ploaie, ninsoare, ori cele mai aprige intemperii, oameni ca Tudor Rădulescu sunt pe platformă, pregătind avionul în care te poți afla chiar tu.
“Tu Di Airport”, cum îl știu prietenii, pentru că dacă nu este la job, tot pe platforma aeroportului poate fi găsit – să fotografieze cele mai frumoase momente din culisele Aviației, sau “Samuraiul”, cum l-au poreclit piloții, datorită părului prins în coadă, este de 10 ani Ground Handler pentru TAROM, un adevărat “erou nevăzut al Aviației”, cu o contribuție mai mult decât importantă în desfășurarea curselor aeriene.
Am stat de vorbă cu Tudor pentru a afla mai multe despre profesia pe care a ales-o, precum și despre pasiunea descoperită prin intermediul ei – Fotografia, și cum a devenit el un mesager al Culiselor Aviației pentru publicul larg, într-un nou episod al seriei #OameniAiAviației.
Cum a aparut Aviația în viața ta, Tudor?
Aviația a apărut în viața mea foarte devreme, la câțiva ani după ce m-am născut. Datorită mamei mele care lucra pe Aeroportul Băneasa, Aviația și viața de aeroport au devenit pentru mine o a doua casă, în care mi-am petrecut copilaria. După ce am împlinit vârsta de 18 ani, am tot lucrat în diverse locuri, dar la 22 de ani am decis să încerc și un loc de muncă în Aviație. Au trecut 10 ani de atunci…
Cum ai ajuns să fii Ground Handler?
Fratele meu lucra deja în domeniu, iar pasiunea pentru avioane, colectivul tânăr și vesel, m-au făcut să încerc acest post de Ground Handling.
Ce implică această meserie?
În primul rând, și cred că cel mai important pentru cei care vor să încerce jobul de Ground Handler, trebuie să spun că spațiul de lucru nu este tocmai un birou, ci o platformă outdoor. La fiecare tură petrecem aproximativ 12 ore afară, indiferent de condițiile meteo (ploaie, caniculă, viscol ). Aceasta parte este, practic, cea mai dificilă a meseriei noastre.
- Ne ocupăm de coordonarea activităților din jurul unei aeronave.
- Ne asigurăm că încărcătura aeronavei (bagaje, cargo, poștă) este încărcată conform indicațiilor primite prin stația emisie-recepție de la LoadMaster.
- Avionul este alimentat cu cantitatea de combustibil solicitată de commandant.
- Discutăm cu echipa tehnică daca avionul este în stare de zbor sau nu, în vederea informării agenților de boarding despre anumite întârzieri (daca este cazul).
- Dacă avionul și echipajul sunt gata de îmbarcare și multe alte lucruri care pot apărea în mod neprevăzut.
În plus, ca provocarea să fie și mai mare, tot ceea ce am enumerat se întâmplă într-un anumit timp (ground time), de aproximativ 35-60 de minute, în funcție de tipul de aeronavă deservită.
Într-adevăr, sună complicat și contra-cronometru. Care este, totuși, cea mai mare provocare a acestui post?
Nu cred că pot nominaliza. Nu există provocări mari sau mici, lucrăm cu date exacte și nu avem voie să greșim. O simplă greșeală comisă în Aviație poate duce la alte greșeli și chiar accidente. Atâta timp cât înțelegi și accepți că vei lucra cu diferiți oameni, diferite caractere, diferite moduri de exprimare… totul devine simplu și plăcut!
Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai învățat prin prisma jobului de Ground Handler?
În primul rând punctualitatea, pentru că sunt tot timpul cu ochii pe ceas. Totodată, am învățat că modul de a comunica, tonul și cuvintele pe care le folosești în a-ți transmite ideile este foarte important și, nu în ultimul rând, calmul. El este cel care te ajută să treci peste momente dificile.
Ce îți place cel mai mult la ceea ce faci?
Faptul că nu stau închis într-un birou, ci lucrez afară, în aer liber, și că am parte de cele mai frumoase office view-uri care pot exista.
Ce ai schimba, dacă ai avea ocazia?
Aș schimba multe, de la metode de lucru la echipamente de lucru. Lucrurile acestea implică însă foarte multe și se schimbă foarte greu. Să fim realiști: trăim în România și, din păcate, ne-am obișnuit cu “lasă bă, că merge și așa”. Sper totuși, ca într-o zi, să se schimbe și îmbunătățească toate acestea.
Cum decurge o zi de lucru pentru tine?
Ținând cont că programul este de 12 ore, ziua de lucru începe la 06:30. Pe parcursul unei ture, mă ocup de mai multe aeronave, care pleacă către diferite destinații. Sunt zile când cele 12 ore trec precum vântul, dar sunt și zile când ai senzația că lucrurile se desfășoară cu încetinitorul.
Care a fost cea mai dificilă situație manageriată de tine, în calitate de Ground Handler?
Nu cred că pot alege una singură. Suntem învățați să facem față situațiilor dificile, căci astfel de situații apar destul de des. Mai ales pe cursele de Chișinău, unde se transportă un volum mare de poștă. Volum care de foarte multe ori depășește capacitatea pe care o au calele aeronavei. 🙂
Situații amuzante?
Ca în toate joburile, există și momente amuzante, de la pictatul colegilor care trag un pui de somn, la trimiterea colegilor pe platformă pentru sosirea unei aeronave, chiar dacă aceasta mai are încă o oră de zbor.
Care au fost momentele în care ai fost cel mai mândru de ceea ce faci?
Ținând cont că sunt pasionat de foto/video, în timpul liber am colaborat cu Dept. de Publicitate al TAROM, creând mai multe clipuri de promovare pentru acesta. Totodată, aș putea aminti de BIAS 2015, când evoluția aeronavei TAROM a fost filmată atât din interiorul aeronavei, cât și din aer și de la sol.
Alt eveniment în care m-am implicat este colaborarea dintre RedBull și TAROM, în care 12 skateboarderi și au facut de cap în hangarul TAROM, printre aeronave.
Ultimul eveniment la care am luat parte a fost BIAS 2017, în calitate de fotograf al AIHCB. Rezultatul – promovarea fotografiilor mele în revista AirportNEWS, aceasta având ca și copertă una dintre imaginile mele.
Ai recomanda meseria de Ground Handler celor care vor să urmeze o carieră în Aviație? Dacă da, ce sfaturi le dai?
Aș recomanda un job ca al meu numai celor care iubesc partea outdoor, cu toate dificultățile ei. Sunt zile când stai ud, nins sau ars de soare. Nu e chiar pentru oricine. Dar dacă partea aceasta este în regulă pentru ei, sunt bineveniți în familia noastră.
Ai întâlnit pasageri cu frica de zbor? Cum i-ai ajutat să treacă peste?
Chiar am câțiva prieteni cu frică de zbor. În afara faptului că pe mulți dintre ei îi însoțesc până la intrarea în avion, le explic în mare cu ce mă ocup eu, așa cum am facut mai sus, le explic că în momentul de față avionul este cel mai sigur mod de transport și că, în interiorul aeronavei, pe timpul zborului nu sunt singuri. Au un echipaj foarte bine instruit care va face față oricărei situații.
Ce sfaturi ai pentru pasagerii cu frică de zbor care vor citi interviul?
Nu am ce sfaturi să mai dau, dar îi asigur că toți cei implicați în Aviație sunt acolo să ofere confort și siguranță, argument pentru care nu au de ce să-și mai facă griji, ci doar să se bucure de zbor.
Dacă vrei să vezi Aviația din perspectiva lui Tudor, aruncă o privire pe contul său de Facebook, ori de Instagram. Enjoy!