De ce majoritatea avioanelor de pasageri sunt albe?

De ce majoritatea avioanelor de pasageri sunt albe? Nu îmi spune că nu te-ai întrebat niciodată asta, că îmi este greu să te cred.

Chiar dacă ele se diferențiază printr-o schemă de vopsire, specifică fiecărei companii, majoritatea aeronavelor care se află în lucru aerian în zilele noastre au ca și culoare de bază albul. Iar motivele sunt atât de ordin tehnic, cât și financiar, și în continuare îți voi spune mai multe despre fiecare dintre ele.

De ce majoritatea avioanelor de pasageri sunt albe? – Rațiuni tehnice

Albul are un avantaj termal major

Obiectele albe reflectă lumina, care nu mai este transformată în căldură. Astfel, aparatul de zbor se va încălzi mai puțin. Detaliu extrem de util când vine vorba de fricțiune – datorată de zborul cu viteze de sute de kilometri pe oră, și de faptul că aeronavele moderne sunt fabricate din materiale compozite ce nu ar trebui să se încălzească în exces.

Albul oferă vizibilitate

Și nu este vorba despre a vedea avioanele pe cer, ci a scoate în evidență, la inspecțiile tehnice, anumite defecte – coroziunea, scurgeri de ulei, crăpături.

Albul oferă totodată un avantaj în a repera avioanele în cazul unui aterizări forțate în afara aeroportului – pe apă, în păduri, cât și pe timp de noapte.  

Albul nu se decolorează

Avioanele zboară zilnic la peste 10.000 de metri, trec prin variații de temperatură severe și sunt expuse la raze UV extrem de puternice. Astfel, vopseaua lor, stratul care le protejează, este primul care „încasează” toți acești factori alteranți.

Fiecare avion de pasageri este vopsit de câteva ori pe parcursul duratei de viață de exploatare. În cazul culorilor, necesitatea vopsirii este mai frecventă – întrucât decolorarea este mai vizibilă. Albul însă, reușește să mascheze acest lucru, aparatele de zbor având un aspect „fresh” mai mult timp.

…Și așa ajungem la rațiunile economice

Vopsitul unei aeronave este scump. Extrem de scump. Costurile pot varia între 50.000 de euro și chiar peste 150.000 euro. În plus, în cele 2-3 săptămâni în care operațiunea este realizată, compania aeriană pierde bani, pentru că avionul este reținut la sol. Astfel, schemele de vopsire majoritare sunt gândite să fie realizate ieftin și rapid. Asta nu înseamnă însă că unele companii aeriene nu optează pentru vopsire color integrală:

Mai multă vopsea – mai multă greutate – mai mult combustibil – costuri mai mari de operare

Un strat de vopsea de pe un Boeing 747 cântărește aproximativ 250 de kilograme. Cei de la Easy Jet au reușit să reducă cu 2% costurile de operare înlocuind vopseaua aeronavelor cu una specială, în strat mai subțire. Iar când factura anuală pentru carburant, a unei companii aeriene, este de 1.2 miliarde de $, 2% parcă contează, nu?

Aeronavele vopsite în culori au o valoare de revânzare mai mică

Lucru deja evident, dacă luăm în calcul toate cele de mai sus.

Iar acum că știi toate astea, cu siguranță îți vei impresiona prietenii, când le vei povesti despre ele la o bere. Nici nu o să mai conteze că îți este frică să zbori :).

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (8 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.