Cum ar putea să te dea jos din avion încălzirea globală

Creșterea constantă a temperaturilor are multiple implicații în viețile noastre, iar aviația comercială nu este ocolită de ele. Dacă în trecut ți-am dezvăluit un studiu despre cum încălzirea globală agravează turbulențele și ar cam trebui să te obișnuiești cu ideea, acum îți povestim peste ce statistici am dat, mai exact cum ar putea să te dea jos din avion încălzirea globală. Iar asta chiar este o problemă serioasă, spre deosebire de turbulențe.

Mai întâi, trebuie să înțelegem cum zboară un avion:

 

Un avion de pasageri, căci despre ele discutăm în aceste rânduri, trebuie să învingă gravitația care ține la sol cele câteva zeci de tone pe care le are. Acest lucru se întâmplă atunci când portanța generată este mai mare decât greutatea. Dar ce este această portanță? Este presiunea care se formează sub aripi, la o anumită viteză, însă ea depinde enorm și de factorii atmosferici. Cu cât aerul este mai cald el este și mai rarefiat, adică sunt mai puține molecule de aer care ajung să formeze portanță. Potrivit unor calcule, la fiecare 3 grade Celsius (peste temperatura standard din aviație, de 15 grade Celsius), portanța unui avion scade cu 1%.

Problema portanței afectate de încălzirea globală este mai vizibilă pe aeroporturile cu pistă scurtă, ori situate la înălțimi mari. În astfel de locuri, aerul este deja rarefiat sau este nevoie de mai multă viteză pentru a decola, iar lungimea pistei nu permite acest lucru.

Dar cât de mult afectează încălzirea globală zborurile comerciale? Dr. Paul Williams, profesor de științe atmosferice (același care a publicat studiul cu privire la turbulențe), a efectuat calcule și a derulat un studiu, luând ca reper 10 aeroporturi din Grecia, în perioada 1988-2017, lunile de vară și performanțele Airbus A320 – unul dintre cele mai populare aeronave de pasageri. „Am descoperit cum greutatea maximă de la decolare a fost redusă anual cu 127 de kilograme. Asta înseamnă, aproximativ, o medie de un pasager și bagajele sale anual”, spune el.

Studiul este confirmat și de Universitatea din Columbia, care preconizează că până în 2050 aeronavele mediu-curier vor avea o reducere de cel puțin 50% a capacității de operare, desigur în lunile foarte călduroase de vară.

Există însă soluții

Din fericire, odată cu agravarea acestei situații neplăcute, pot fi implementate soluții – începând cu managementul traficului aerian, prin programarea zborurilor la ore la care temperatura aerului este mai mică. Pe termen lung, aeroporturile direct afectate, cu piste scurte, pot lungi suprafețele de operare.

Cu atâtea soluții pe masă și o problemă încă în stadiul incipient, situațiile în care pasagerii vor fi dați jos din avion pe motiv de căldură a aerului vor fi rare. Sau, să sperăm, inexistente.

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.