Când vine vorba de cauzele fricii de zbor, turbulențele sunt unul dintre principalele motive pentru care pasagerii curselor aeriene se tem să călătorească pe calea aerului. Denumite în popor ”goluri de aer”, turbulențele reprezintă mișcări firești ale maselor de aer, la care contribuie și încălzirea globală.
”Imaginați-vă că avionul este o barcă ce plutește pe apă. Odată ce apar valurile, barca se va mișca odată cu ele, dar apa nu va dispărea de sub ea. Așa se întâmplă și în cazul unui avion cu aerul care îl înconjoară” – le spunem mereu participanților de la atelierele pe care #AsociatiaIubimAviatia le organizează pe subiectul fricii de zbor.
Să revenim însă la subiectul nostru: Ai frică de turbulențe? Uite care sunt cele mai turbulente rute din Europa, pe care să le eviți, conform unei cercetări emise de turbli.
Platforma, ce monitorizează fenomenul turbulențelor și poate fi accesată de oricine, arată rutele din Europa pe care să le eviți, fiind susceptibile de a se confrunta cu turbulențe.
Cele mai turbulente rute din Europa în 2024 au fost:
- Nisa – Geneva: EDR 16.07
- Nisa – Zurich: EDR 15.49
- Milano – Zurich: EDR 15.41
- Milano – Lyon: EDR 15.37
- Nisa – Basel: EDR 15.33
- Geneva – Zurich: EDR 15.05
- Nisa – Lyon: EDR 14.99
- Geneva – Veneția: EDR 14.78
- Lyon – Zurich: EDR 14.74
- Veneția – Zurich: EDR 14.67
Conform Turbli, tot ce este sub un EDR de 20 este considerat „ușor”, iar cele între 20 și 40 sunt moderate. Nicio rută din lume nu a fost clasificată ca fiind puternică (40-60) sau extremă (80-100) pe baza unei medii anuale, deși este posibil ca unele incidente individuale să fi depășit aceste praguri.
Cu toate acestea, turbulențele extreme sunt neobișnuite în Europa.
În comparație, cele mai turbulente rute din lume se află toate în America de Sud, traversând lanțul muntos Anzi. Cea mai turbulentă rută, cu un EDR de 24,68, a fost Mendoza-Santiago, urmată de Cordoba-Santiago și Mendoza-Salta.
Turbulențele sunt mai frecvente în apropierea munților. Iată de ce:
În general, zborul deasupra sau în apropierea munților poate cauza turbulențe. Atunci când vânturile lovesc o zonă muntoasă, ele pot fi forțate să se ridice deasupra vârfurilor, provocând curenți ascendenți.
Vârfurile înalte pot crea perturbarea fluxului de aer orizontal și implicit traiectoria de zbor a unei aeronave.
De asemenea, temperatura și umiditatea joacă un rol în severitatea turbulențelor. Cu cât aerul este mai cald și mai umed, cu atât turbulențele vor fi mai extreme, ceea ce explică de ce rutele deasupra Anzilor tind să fie mai rele.
Aeronavele moderne sunt concepute pentru a face față chiar și celor mai extreme turbulențe, fără a suferi avarii. Cu toate acestea, nu se poate spune același lucru despre pasageri, care resimt turbulențele ca pe ceva inconfortabil, periculos, dramatic. Important este, însă, ca utilizarea centurii de siguranță să fie făcută pe tot parcursul zborului, chiar și când semnalul dedicat este oprit.