Suntem în 1929, la doar 19 ani după primul zbor al lui Aurel Vlaicu, într-o perioadă în care mulți visători încă privesc spre cer și caută să atingă norii. Undeva însă, de pe o apă, un hidroavion de 49 de tone și dimensiuni apropiate de cele ale aeronavelor moderne, decolează cu 169 de pasageri care se bucură de peisaje nemaivăzute, într-un lux dus la superlativ.
Dornier Do X a fost construit în 3 exemplare, două dintre ele fiind comandate de investitori italieni. El era inițial propulsat de 12 motoare Jupiter Siemens de 525 de cai putere, dar care și-au dovedit ineficacitatea, fiind înlocuite de Curtiss V-1579 de 610 cai putere și Fiat A-22R V12, pentru versiunile italiene.
Dornier Do X putea zbura la altitudini de 500 de metri, oferind pasagerilor săi confort și lux cum nimeni nu mai văzuse în acele vremuri. Avionul avea un bar, câteva zone de dormit, de luat cina, precum și un loc special pentru fumat. Echipajul alcătuit din 14 persoane își desfășura activitatea pe cele 3 punți ale aeronavei, asigurându-se că lucrurile se desfășoară așa cum trebuie.
Dornier Do X a zburat pe mai multe continente
În 1930, primul Dornier Do X zbura în serviciul Lufthansa, pe ruta Friedrichshafen – Lisbona, Portugalia, traversând practic Europa. Apoi, traversa Atlanticul către Africa, Brazilia și Puerto Rico. Cei care îl operau au ajuns inclusiv în New York cu acest aparat de zbor unic.
Din păcate, însă, conceptul nu a avut o activitate îndelungată. Două dintre exemplare au suferit incidente similare, iar al 3-lea a fost expus într-un muzeu din Germania. Ulterior însă, el a fost distrus în timpull bombardamentelor din Al II-lea Război Mondial.
Sursă foto: https://www.autoevolution.com