Cel mai mare avion din lume, celebrul Antonov An-225 Mriya, a fost distrus în cadrul conflictului militar dintre Rusia și Ucraina, în data de 27 februarie, pe aeroportul Gostomel de lângă Kiev.
Dar ce a făcut această aeronavă atât de specială? Vă povestim pe scurt, în continuare!
Antonov An-225 Mriya a fost unic în lume în primul rând prin prisma dimensiunilor sale. Proiectată și construită de Antonov ASTC, aaeronava avea 6 motoare, o lungime de 84 de metri și o anvergură a aripilor de 88,4 metri. Misiunea pentru care inginerii au uimit o lume întreagă cu acest proiect: transporturi comerciale de gabarit depășit. Mriya avea capacitatea de a transporta până la 250 de tone, la o viteză de până la 850 km/h!
Antonov An-225 Mriya: peste 240 de recorduri mondiale!
An-225 a doborât peste 240 de recorduri mondiale, printre care recordul pentru cel mai greu avion din lume și cel pentru cea mai mare anvergură a aripilor. Alte recorduri deținute țin de încărcătura cargo transportată. Gigantul aerului a operat mii de zboruri și a zburat peste 1.7 milioane de kilometri!
Făcând inițial parte din programul aeronautic sovietic, An-225 a fost proiectat în Republica Socialistă Sovietică Ucraina, în perioada anilor 1980. El trebuia să transporte naveta spațială sovietică reutilizabilă Buran. An-225 este o extensie a precedentului proiect An-124. Pentru a întruni nevoile noului scop, două motoare suplimentare au fost adăugate, structura de rezistență a aripilor îmbunătățită, iar trenul de aterizare a fost mărit la un număr de 52 de roți. Ușa cargo posterioară și rampa versiunii An-124 au fost eliminate, iar ampenajul a fost schimbat de la un singur stabilizator vertical la o coadă dublă cu un stabilizator orizontal supradimensionat. Inițial, avionul a fost proiectat pentru o durată de viață de 8000 de ore de zbor, 2000 de decolări-aterizări sau 25 de ani calendaristici. În 2013, la aniversarea celor 25 de ani de zboruri, aeronava a fost inspectată și modernizată, iar durata de viață a fost extinsă la 45 de ani.
Avionul a efectuat primul zbor, de 74 de minute, pe data de 21 decembrie 1988, cu plecare de la Kiev. După căderea Uniunii Sovietice, uriașul Antonov An-225 Mriya nu a mai zburat timp de 8 ani. Aeronava a fost expusă la sol la Paris Air Show în 1989 și a zburat la spectacolul aerian de la Farnborough în 1990.
Primul zbor comercial a plecat din Stuttgart, Germania, la 3 ianuarie 2002 și a zburat la Thumrait, Oman cu 216,000 mâncăruri preparate pentru personalul militar american cu sediul în regiune. Marfa a fost transportată în 375 paleţi și a cântărit 187.5 tone.
An-225 a atras în mare măsură atenția publicului larg, atât datorită dimensiunilor, cât și datorită unicității sale. Pe lângă dimensiunile și performanțele impunătoare, avionul se distinge prin însuși numele său. În traducere, “Mriya” înseamnă “vis”. Aeronava a fost populară în rândul celor ce îndrăgesc aviația, mulți dintre aceștia vizitând aeroporturile pentru a o vedea decolând sau aterizând.
Un al doilea Antonov An-225 Mriya a fost în producție în urmă cu aproape 15 ani și a fost construit în proporție de 60-70%. Producția a fost însă abandonată în 2009. Este posibil însă ca o mare parte din acest proiect să fie folosit pentru a reconstrui avionul An-225 Mryia distrus săptămâna trecută.
Sursă foto: airlinestravel.ro