Poate mai puțin cunoscut, însă este o certitudine: tehnologia de vârf și inovațiile din domeniul aviației constituie, de multe ori, inspirație pentru alte ramuri industriale. Un prim beneficiar a fost domeniul auto, ce a beneficiat din plin de aceste transferuri de tehnologie.
Din motive de costuri, tehnologiile au avut aplicabilitate mai întâi la mașinile de curse sau la cele de lux însă, mai recent și pe măsură ce puterea de cumpărare a crescut iar acestea s-au ieftinit și au putut fi înglobate și în autoturismele destinate publicului larg.
Iată cum eforturile a mii de ingineri si tehnicieni de aviație au făcut ca aviația și zborul să fie tot mai rapide, plăcute și sigure și, odată cu ele, și automobilismul.
Cu toții știm utilitatea sistemelor de navigație, fie că folosim Google Maps, Waze, dispozitive GPS dedicate sau sistemul de navigație nativ al mașinii.
Navigația prin satelit ne ajută să găsim ruta cea mai bună către destinația noastră astfel încât să ajungem cât mai repede, în siguranță și, pe cât posibil, cu cât mai puțin carburant.
Având bazele în anii ’60, această tehnologie a cunoscut o creștere puternică în anii ’70, când a început să fie utilizată preponderent de forțele armate, inclusiv de către aviația militară, și o creștere și mai puternică din anii ’80, când unele autoturisme au început să fie produse cu sisteme de navigație.
Odată ce navigăm, fie pe apron, pe pistă sau pe șosele, vom avea nevoie să schimbăm direcția. La avioanele comerciale mici și medii, aceasta se face prin acționarea palonierelor și rotirea jambei de bot, însă schimbarea direcției la sol pune o serie de probleme avioanelor de capacitate mare, ele având dimensiuni mult mai generoase și, implicit, și o greutate mult mai mare. Soluția găsită de ingineri a fost proiectarea și implementarea unui sistem de direcție și la jambele trenului principal de aterizare.
Astfel, Boeing 747 este ajutat la schimbarea direcției pe sol de faptul că jambele interioare ale trenului principal de aterizare pot pivota sub acțiunea a două actuatoare. La Airbus A380 soluția este un pic diferită, în sensul că la cele două jambe interioare actuatoarele acționează numai asupra roților ultimei osii a boghiului.
Aceste soluții permit avioanelor de mari dimensiuni să opereze fără probleme pe infrastructura aeroportuară deja existentă.
În industria automobilistică, aceste tehnologii au fost implementate atât la unele camioane, cât și la autoturisme. BMW, Audi, Mercedes, Acura sunt câteva dintre companiile care folosesc “four-wheel steering”. Efectul este că automobilele dotate cu acest sistem pot efectua mai ușor manevre în spații mai restrânse iar în ce privește camioanele, probabil că un alt efect este și uzura mai redusă a anvelopelor.
Un alt sistem ce și-a făcut debutul în aviație este sistemul HUD – Head-Up Display. După cum spune și numele, acest dispozitiv oferă date despre anumiți parametri de navigație astfel încât pilotul sau conducătorul să nu fie nevoit să își coboare privirea de la nivelul parbrizului.
Utilizat, inițial, de către aviația britanică la începutul anilor ’40 într-o versiune rudimentară, acesta permitea pilotarea mai ușoară avionului și utilizarea mai eficientă a armamentului din dotarea aparatului, astfel că HUD a fost văzut ca un “must-have” nu numai în aviația militară, cât și în aviația comercială. Sistemul a fost dezvoltat masiv în decadele următoare și este într-o permanentă perfectare pentru a veni în sprijinul piloților cărora le oferă date despre altitudine, viteză, viteză ascensională, direcție, puterea și direcția vântului și mulți alți parametri de zbor în timp ce aceștia sunt atenți la ruta de zbor. HUD este deosebit de util în timpul decolărilor și aterizărilor, piloții putând astfel să primească informații critice în timp ce sunt și atenți la manevrele specifice de aterizare sau decolare.
HUD a fost, însă, introdus și în lumea auto, o serie de mărci premium oferind această opțiune. Astfel, conducătorul auto primește informații asupra vitezei, turației motorului, navigației și a altor parametri fără a mai fi obligat să își ia privirea de la drum. Prin faptul că ajută conducătorul să își mențină privirea la nivelul parbrizului și, implicit, a drumului, HUD este un alt sistem ce contribuie la un trafic mai sigur și mai eficient.