Cu el la manșă, elicopterul desenează pe cer figuri care sfidează legile fizicii și ale aerodinamicii. Aaron Fitzgerald nu este însă cunoscut și aplaudat doar pentru asta, ci și pentru contribuția pe care o are în industria cinematografică și TV, sau pentru unele recorduri mondiale pe care marea majoritate dintre noi le știm, de la știri.
Aaron zboară de 25 de ani ca pilot de avion și elicopter, având un palmares impresionant în domeniu: unul dintre puținii piloți de elicopter din lume pregătit și certificat să facă acrobații cu acest aparat de zbor – singurul american din echipa Flying Bulls și specialist în videografie aeriană.
Tot din CV-ul său, aflăm că a avut o contribuție imensă în proiectul Red Bull Stratos. Trei ani la rând, el a testat și a contribuit la dezvoltarea sistemelor care au făcut posibil saltul din Stratosferă al lui Felix Baumgartner.
Un alt record de parașutism organizat și coordonat de Aaron este saltul fără parașută, de la peste 7.000 de metri altitudine, realizat de Luke Aikins.
Acestor contribuții li se adaugă implicarea în peste 100 de filme și proiecte de televiziune, în cadrul cărora a pilotat sau a fost coordonator aerian.
Când nu face artă din zborul cu elicopterul, pilotul petrece timp cu familia, acasă în L.A., sau iese pe ocean să pescuiască.
Am stat de vorbă cu Aaron despre cum arată aviația din perspectiva sa, ce frici ar mai putea un pilot și un personaj de calibrul său, dar și ce sfaturi are pentru aviofobi, într-un nou articol din seria #OameniAiAviatiei:
FricaDeZborRO: Ai un Motto?
Aaron: Nu este chiar un motto, cât o filozofie: „Muncește din greu și fii amabil!”.
FricaDeZborRO: Cum a apărut aviația în viața ta? Când se întâmpla asta?
Aaron: Am copilărit admirând avioane și elicoptere, în timp ce zburau peste orașul în care locuiam. Acest lucru mi-a dat o imensă dorință de a fi și eu, acolo sus.
Prima oară când am zburat s-a întâmplat când aveam 15 ani, la bordul unui Cessna 172. Un moment incredibil, în timpul căruia am vomitat, pentru prima și singura oară din viața mea din cauza zborului. Nici acum nu știu dacă a fost de entuziasm sau rău de înălțime, fiind prima mea experiență de genul.
Mai târziu, în timpul serviciului militar, am fost parașutist în divizia 82. Săream din avioane și elicoptere, dar niciodată nu am avut ocazia să le pilotez. Abia când am finalizat stagiul m-am înscris la școala de pilotaj, iar de la obținerea licenței… aviația și zborul au devenit principala activitate din viața mea.
FricaDeZborRO: Cum ai luat, totuși, decizia de a deveni pilot?
Aaron: Nu îmi amintesc să fi luat o decizie în acest sens. A venit de la sine, era singurul lucru pe care îmi doream să îl fac. Nu provin dintr-o familie de aviatori și, până la momentul în care am ajuns să zbor, nu știam niciun pilot.
Din această cauză, a durat ceva până să descopăr ce am de făcut pentru a ajunge la manșă.
FricaDeZborRO: Dar pilot de acrobație?
Aaron: La începutul lui 2016, pilotul șef al diviziei de elicoptere de la Flying Bulls, Blacky Schwartz, m-a întrebat dacă sunt interesat să îl pe un coleg dintre ai săi, pilot de acrobație. Acesta urma să iasă la pensie. Am acceptat și am început pregătirea. Trainingul inițial l-am efectuat cu marele Rainer Wilke, cel mai experimentat pilot de acrobație cu elicopterul din lume, iar faptul că am avut ocazia să învăț de la el – dar și de la Blacky, este o adevărată onoare pentru mine. Au fost doi mentori incredibili, dar sunt și în continuare, pentru că ori de câte ori am o întrebare, discutăm. Alături de ei, mulți alții m-au îndrumat de-a lungul carierei.
Este ca un „testament” din industria aeronautică: piloții mai experimentați împărtășesc cunoștințele și experienețe lor cu piloții mai tineri.
Sunt onorat să fac parte din echipa Red Bull și că am prilejul să fac acrobație la acest nivel.
FricaDeZborRO: Ai putea să ne povestești ceva despre cel mai frumos zbor de care ai avut parte, până acum?
Aaron: Întotdeauna am parte de momente deosebite în aer, așa că este greu să aleg unul, în particular.
Sunt însă câteva zboruri care mi-au rămas în suflet: zborul peste pista de curse de la Laguna Secca – în timp ce soarele apune peste Oceanul Pacific, zborul peste Lacul Tahoe și împrejurimile montane, iarna, când totul este acoperit de zăpadă, numeroasele zboruri peste L.A. pe timp de noapte, când luminile orașului se văd pe toată linia orizontului și, mai recent, zborul de ieri, când am făcut un mic slalom cu avionul printre formațiuni noroase dezvoltate pe verticală.
FricaDeZborRO: Zboruri periculoase ai avut? Cum le-ai gestionat?
Aaron: Da, am avut parte și de zboruri periculoase. Sunt mulți factori care pot transforma un zbor normal într-unul periculos, dar job-ul unui pilot este acela de a reduce riscul cât se poate de mult și de a găsi cea mai sigură variantă pentru a finaliza „misiunea”.
FricaDeZborRO: Ce ne poți povesti despre situații amuzante din aer sau de pe aerodrom?
Aaron: Am să vă povestesc o întâmplare despre care și astăzi discut, cu pasagerii pe care i-am avut atunci. Zburam în New Mexico, într-o misiune în deșert, iar unul dintre pasageri mă rugase să o luăm și pe soția lui, care nu mai zburase până atunci. Ea stătea în spate, ulterior am aflat că era terifiată încă de la decolare.
După aproximativ o oră de zbor, brățara de mărgele făcută de fiul meu, pe care o purtam, a alunecat de pe mână și a activat câteva comenzi de urgență. Alarma a început să sune în cabină, lumini roșii de avertizare s-au aprins și, preț de câteva secunde, surprins, am căutat să văd ce s-a întâmplat și să rezolv situația. Ulterior, ne-am amuzat cu toții de moment, mai puțin doamna din spate care nici în ziua de astăzi nu mai are curajul să zboare. Îmi pare tare rău pentru asta!
Cu restul pasagerilor m-am mai întâlnit, am mai zburat și chiar și acum mă întreabă, înainte de a decola, dacă am vreo brățară la mână :-).
FricaDeZborRO: Ce este aviația pentru tine, în 3 cuvinte?
Aaron: Frumusețe. Stiință. Pasiune.
FricaDeZborRO: Te-ai implicat și te implici în aviație atât ca pilot, cât și ca specialist. Care sunt cele mai importante proiecte din care ai făcut parte?
Aaron: Lista este mare, dar am să vă spun câteva dintre cele mai cunoscute.
- Heaven Sent, Simi Valley, CA. Coordonator aerian și pilot. Peste 1 an de testare, planificare, coordonare și cooperare cu FAA, pentru ca Luke Aikins să reușească saltul fără parașută, de la peste 7.000 de metri altitudine.
- Red Bull Stratos. Peste 3 ani de testare și dezvoltare a sistemelor folosite în cadrul saltului din Stratosferă al lui Felix Baumgardner.
- NASA/Lockheed Martin/Airborne Systems. Unul dintre cei doi piloți care s-au ocupat testarea sistemelor folosite pentru lansare de la înălțime a rachetelor din industria spațială.
- America’s Cup 35, 2017, Bermude. Unul dintre cei doi piloți de elicopter care au oferit imagini de deasupra și din interiorul cursei de bărci din Great Sound, Bermude.
Great Paper Airplane Project. M-am ocupat de lansarea celui mai mare avion de hârtie din lume. - Baja 500 / 1000. Suport în cadrul cursei, pe toate tipurile de teren și elevații.
- NASA/JPL, Goldstone Project. Videografie aeriană de proximitate a sateliților NASA.
Red Bull Air Race, Dallas TX, Indianapolis. Singurul pilot de elicopter autorizat să zboare printre competitori, pentru a filma și transmite live evenimentul.
FricaDeZborRO: Ce altă carieră ți-ai dori să ai, dacă nu ar fi aviația?
Aaron: În prezent, alături de un partener, dețin o distilerie în care facem Whiskey și Vodka. Dacă nu aș mai zbura, m-aș dedica complet acestei activități – de producție și comercializare a acestor două băuturi.
FricaDeZborRO: Tu ai frici?
Aaron: Da! Îmi este frică să nu pierd vremea! Întotdeauna caut să am activități productive sau distractive. Și, să fiu sincer, sunt terifiat de șerpi!
FricaDeZborRO: Ce mesaj ai pentru cei cu frică de zbor, care citesc acest articol?
Aaron: Să încerce să descopere cât mai multe despre zbor – cu cât vor știi mai multe, cu atât mai puțină frică vor avea!
Am avut, la un moment dat, un pasager care se temea de zbor atât de mult încât nici măcar nu avea curajul să spună ceva, cât timp eram în aer. Ulterior, și-a făcut curaj și a hotărât să învețe să zboare, iar acum deține propriul său avion și se bucură de el tot timpul.