În timpul zborului, una dintre stewardese vine la tine și îți urează La mulți ani. Te bucuri sau te sperii, întrucât ți se pare ciudat să știe că este ziua ta?
Companiile aeriene știu o mulțime de detalii despre pasagerii lor: de la data nașterii, la obiceiurile de călătorie, cât de satisfăcuți au fost de ultimul zbor, ce cumpărături fac la bordul aeronavelor. Iar lista poate continua. Companiile aeriene se află într-un efort permanent pentru a cunoaște totul despre pasagerii pe care îi au la bord, spre a personaliza serviciile pentru fiecare în parte, și a le îmbunătăți experiențele de călătorie.
Cu ce te servim, Mihai? Tot un cappuccino cu două plicuri de zahăr?
În prezent, companiile aeriene se străduiesc să afle dacă interacțiunea personalizată poate fi privită de către pasageri ca fiind invazivă, mai ales în contextul scandalurilor Facebook și al utilizării datelor personale. În timp ce mulți dintre pasageri se bucură să vadă că primesc o atenție specială, alții își doresc opusul: să rămână anonimi.
Cei de la United Airlines, de exemplu, au implementat la începutul anului o aplicație în baza căreia însoțitorii de bord aveau acces la informații din ultimele 5 zboruri pentru fiecare pasager, cât și informații despre zile de naștere, aniversări. Cele din urmă însă, au fost lăsate la decizia stewarzilor – dacă să le facă urări sau nu pasagerilor, în cazul în care consideră că ar aprecia asta sau nu.
Toate informațiile aplicației sunt afișate pe telefoane și tablete și permit însoțitorilor de bord să ofere chiar și compensații pentru ecranele de entertainment stricate, ori alte reclamații. Reprezentanții companiei aeriene afirmă, totodată, că nu vor “marca” pasagerii cu care au probleme, cu toate că cei care sunt implicați în abuzuri sau altercații sunt “interziși”.
Nu la fel de “prietenoși” sunt și cei de la Alaska Airlines, care le-au pus la dispoziție echipajelor de zbor o aplicație prin intermediul căreia “marchează” pasagerii care deranjează, ori fac abuzuri cu tentă sexuală. Astfel, reprezentanții companiei, care analizează fiecare introducere în sistem, pot decide chiar să interzică anumiți pasageri.
O altă aplicație, de data aceasta a celor de la JetBlue, le afișează însoțitorilor de bord, pe o tabletă, un profil al fiecărui pasager. Astfel, ei vor știi cum îl cheamă pe fiecare, ori dacă are o aniversare la momentul respectiv, pentru a îi oferi un mic dar. De asemenea, tot prin intermediul aplicației, echipajele știu care este obiceiul de consum al pasagerilor care călătoresc frecvent, având astfel ocazia de a-i surprinde.
Chiar dacă pentru companiile aeriene implementarea acestor aplicații înseamnă o apropiere față de clienți, și nevoile lor, traduse într-o imagine mai bună pentru companie, iar pentru însoțitorii de bord un instrument prin intermediul căruia își pot face treaba mai eficient, care consideri că este limita până la care se poate merge? Ți-ar plăcea ca operatorul aerian să aibă un profil al tău? Cât de multe ai accepta să știe despre tine?