Cu 10.000 de exemplare produse, și comenzi în așteptare pentru alte 5.000, Boeing 737 este cea mai populară aeronavă a tuturor timpurilor și una dintre cele mai sigure, la bordul căreia te-ai aflat cel puțin o dată. Primul Boeing 737 a intrat în serviciu în 1968, pentru Lufthansa, în 1968, iar de atunci a tot fost îmbunătățit și transportă pasageri peste tot în lume.
Primul Boeing 737, Boeing 737-100, aproape un eșec
Aruncând o privire în urmă, am putea spune că prima variantă de Boeing 737 aproape că a fost un eșec. Cu un an înainte să intre în serviciul comercial, cei de la Boeing se chinuiau să atragă companiile aeriene să îl cumpere. Așa se face că Lufthansa a fost primul client important, care a achiziționat mai multe exemplare de Boeing 737-100. Prima versiune a aparatului de zbor avea spațiu doar pentru 100 de pasageri și a fost comercializată în doar 30 de bucăți.
Un an mai târziu, avea să apară pe cer, în culorile United Airlines, o nouă variantă a modelului, Boeing 737-200, care s-a bucurat, până în 1969, de mai mult succes: 105 exemplare comercializate. În anii următori însă, vânzările de Boeing 737-200 aveau să scadă dramatic, până la 22 de bucăți în 1973, lucru care i-a făcut pe cei de la Boeing să ia în considerare închiderea liniei de producție pentru acest model, și vânzarea conceptului către fabricanții japonezi. Și-au schimbat însă decizia odată ce US Air Force au comandat 19 exemplare modificate, Boeing 737-200S, cunoscut și ca Boeing T-43s.
Mai există exemplare din primele Boeing 737?
Potrivit site-ului airfleets.net, nu mai există Boeing 737-100 active. Dar primul care a ieșit de pe poarta fabricii poate fi văzut în Muzeul Zborului, din Seattle.
Câteva exemplare de Boeing 737-200 mai sunt active însă, fiind reperate și de spotteri, care au fotografiat câteva, în culorile următoarelor companii aeriene:
- 1969: Aer Lingus (Ireland)
- 1970: Air Algerie (Algeria)
- 1971: Cameroon Airlines
- 1975: Zambia Airlines
- 1976: Aer Lingus
- 1983: Nigeria Airways
- 1987: Aer Lingus
- 1990: Euralair Horizons (France)
- 1990: IAL (Iceland)
- 1991: Cayman Airways (Cayman Islands)
- 1991: Sultan Air (Turkey)
- 1994: Albatros Airlines (Turkey)
- 1996: Avant Airlines (Chile)
- 1998: Peruvian Air Force
- 2000: TANS (Peru)
- 2007: Peruvian Air Force
Dezvoltarea
Prima etapă majoră de dezvoltare a modelului a fost la începutul anilor ’80, odată cu lansarea Boeing 737-300. Spre deosebire de modelele precedente, acesta este mai economic, mai puțin zgomotos, și putea transporta, în anul lansării – 1985, 149 de pasageri. Tot în primul său an, au fost comandate și livrate 252 de exemplare. Nu a fost ușor nici atunci să fie convinse companiile aeriene să îl comande, își amintește unul dintre inginerii care au luat parte la dezvoltarea modelului, care a povestit presei despre călătoriile epice la care a luat parte, pe tot globul, pentru prezentarea Boeing 737-300.
Modelul a fost urmat de Boeing 737-300s, care a fost produs în 1.000 de exemplare, ultimul fiind livrat în 1999, pentru Air New Zealand.
Nu este de trecut cu vederea nici Boeing 737-400, și nici mai noul Boeing 737-500, care au asigurat viitorul modelului. O parte dintre ele zboară și în prezent, pe tot globul, atât pentru transportul pasagerilor, cât și cargo.
Cum de are succes în continuare?
În primul rând, eficiența dovedită, cât și răspândirea sa pe tot globul, îl fac pretabil pentru companiile low-cost. De exemplu, modelul Boeing 737-700, produs începând cu 1998, este preferatul celei mai mari companii low-cost din America – Southwest Airlines: au o flotă de 712 astfel de aeronave!
Inspirați de alegerea celor de la Southwest, cei de la Ryanair au ales tot Boeing 737, având o flotă de 420 de astfel de aparate.
Istoricul de safety, decisiv pentru succesul acestui avion
Boeing 737 are un istoric de safety remarcabil. Rata de fatalitate pentru primele modele (Boeing 737-100 și Boeing 737-200) este de 0.89, pentru fiecare milion de decolări. Ea a scăzut ulterior la 0.25 pentru versiunile “clasice”, și până la 0.09 pentru cele mai noi modele. Aceste cifre sunt cu mult mai mici decât cele ale concurenței. De exemplu, echivalentul Airbus, A310, are o rată de safety de 1.85 la un milion de decolări!
Versatilitatea, unul dintre principalele puncte forte
Specialiștii în aviație invocă și versatilitatea pe care versiunile Boeing 737 o au. Acestea pot fi configurate într-o multitudine de variante, de la o singură clasă la două, cargo, și chiar private, de lux.
Mai mult modelele Next Generation au autonomie extinsă și astfel capacitatea de a efectua zboruri intercontinentale, cât și capacitatea de a deservi de pe aeroporturi cu piste mai scurte.
Boeing 737 al viitorului
Boeing 737 MAX, succesorul lui Next Generation, a intrat în serviciul aerian în 2017, pentru Malindo Air, cu baza în Malayisia, iar acum sunt înregistrate 4.300 de comenzi, pentru operatori precum Flydubai, Southwest, Lion Air, SpiceJet, Norwegian și Ryanair.
Aceasta ar fi, pe scurt, tot ceea ce trebuie să știi despre Boeing 737, cea mai populară aeronavă a tuturor timpurilor.
Când ai zburat cu unul, și cu ce companie?