Șase clujeni “zburați și creativi” și-au pus laolaltă cunoștințele de Aviație, Informatică, Management și Psihologie, rezultând un proiect unic în România: un simulator de zbor pentru aeronavele Airbus A320, căruia i-au dat numele de cod – Flight X.
Deși inițial a fost conceput ca un hobby, cererea venită din partea publicului larg i-a făcut să dezvolte diferite programe și seminarii, Flight X devenind nu doar un instrument de pregătire dedicat celor din branșă, ci și o bună modalitate de a trata frica de zbor, sau chiar un context de a-i ajuta și îndruma pe aspiranții la statutul de pilot comercial. Astfel, cei șase clujeni au devenit adevărați mentori și mesageri ai Aviației, care demistifică domeniul în ochii publicului larg.
Am stat de vorbă cu unul dintre fondatorii proiectului, Marius Petriman – de profesie pilot și consultant în tehnologia informației, despre Flight X, dar mai ales despre implicarea lor în tratarea fricii de zbor și despre cum au ajuns să fie primii din România care oferă consultanță în orientare profesională celor care își doresc o carieră la manșă.
Cum a apărut Aviația în viața ta, Marius?
Aviația a fost mereu acolo, însă într-o stare latentă. Chimie a fost deoarece pentru mine nu mai exista altceva în momentul în care se difuza ceva la televizor despre avioane, absorbind toate informațiile și canalizând atenția totală spre acea sursă nefiind Internet accesibil în acele vremuri.
A fost nevoie doar de o scânteie la momentul potrivit iar declașarea s-a produs atunci când am rulat prima dată pe computer Microsoft Flight Simulator. Mereu am considerat acel moment un interludiu, deoarece a reprezentat pentru mine trecerea prin portal spre lumea aviației. Natural, din acel punct a fost doar o chestiune de timp până am ajuns în spatele manșei.
Marius, care a fost cel mai frumos zbor pe care l-ai avut până acum, în calitate de pilot?
Este greu de spus, ca și când ți se cere să indici pe care din copiii tăi îl iubești cel mai mult. Simt acea magie particulară și serenitate pe care aerul o aduce de fiecare dată când mă desprind de la sol, așa că n-aș putea spune subiectiv. Însă a existat un moment particular pe care n-o să-l uit, anume primul zbor ca pilot flying de la Gatwick la Geneva, cu o aterizare la apus pe finala pistei 23, dinspre lac. Am o sensibilitate aparte pentru apusuri și fenomenele de tip Alpenglow.
Ce este Aviația pentru tine?
Nu trebuie să uităm că omul n-a fost făcut prin natura lui să zboare și doar cu ajutorul ei a reușit să-și depășească condiția existențială, trecând peste barierele fizice. Aviația mi-a adus privilegiul și contextul potrivit ce mi-a umplut acel gol care nu reușea să fie astupat nicicum altfel. M-a ajutat, deci, să îmi depășesc condiția.
Ce te-a învățat Aviația, în toți acești ani de când ești nu doar pilot, ci și manager al unei afaceri în domeniu?
Aviate, Navigate, Communicate.
Piloții sunt învățați să fie, mereu, cu câțiva pași înaintea aeronavei. Asta înseamnă să știi mereu unde ești și unde urmează să te duci. Acestă perspectivă, precum și abilitatea de a stabili un plan pe care-l poți urma și monitoriza, îți poate fi de folos în multe aspecte ale vieții. Toată experiența de a călători și de a zbura mi-a adus multe schimbări pozitive, în special la capitolul motivație și încercat lucruri care știi că te vor scoate din zona ta de confort. De obicei coincide cu zona unde lucrurile extraordinare încep să se întâmple.
O altă particularitate specifică Aviației este faptul că înveți să fii flexibil. Devii capabil să te adaptezi la orice fel de situație, deoarece sunt mulți factori în ecuație și rareori se păstrează o constantă.
Cum ați luat decizia de a înființa Flight X?
Decizia de a înființa Flight X a venit după cercetare pe cont propriu, studii de piață și aprofundarea de cunoștințe tehnice din domeniul simulatoarelor fizice. Până atunci discutam doar despre concept cu un prieten pilot comandant pe Airbus A320, alături de care am câștigat un hackaton NASA în trecut. În urma unui business plan am reușit să avem o viziune clară asupra necesităților așa că rămânea doar să mai găsim investitori deoarece proiectul ambițios fiind, avea nevoie de investiții financiare pe măsură. Fiind concept unic pe piață, acest lucru s-a întâmplat destul de repede iar noi am ținut mult ca partenerii noștri cu care vom dezvolta acest business să aibă tangență cu activitatea noastră. Astfel am reușit să alcătuim o echipă foarte dinamică, cu vastă experiență în tot ce ne lipsea nouă și era necesar pentru buna desfășurare a lucrurilor. În spatele proiectului stau piloți, manageri, experți financiari, instructori de zbor, psihologi, IT-iști, muzicieni. Oameni zburați și creativi.
Cine sunt clienții voștri și care sunt așteptările pe care le aveți de la acest proiect?
Clienții noștri sunt persoane care vor o incursiune în cabina unui airliner, ca să vadă cum este să pilotezi un avion de astfel de dimensiuni, în care majoritatea au zburat deja – ca pasageri, piloți certificați care vor să se angajeze la companii aeriene și vin pentru pregătire tehnică și HR sau training-uri, companiile care vor un teambuilding diferit și o abordare de cooperativitate în echipă după modelul de CRM din Aviație , persoanele cu frică de zbor care au la îndemână pe lângă psiholog și un pilot care să explice și demonstreze cu ajutorul simulatorului că nu există motiv real de îngrijorare, aspiranți care vor o carieră în domeniu.
Proiectul acesta, prin natura lui, ne ajută să acoperim o plajă diversificată de servicii. Scopul nostru este ca Flight X să devină un brand reprezentativ și un standard al serviciilor pe care noi le oferim.
Care a fost clientul care a bătut cel mai mult drum pentru a zbura în simulatorul vostru?
De la noi din țară am avut o familie venită din Constanța. Însă am avut un client care ne-a spus că a ales Clujul ca primă destinație turistică din România deoarece vrea să vină pe la noi înainte de toate, el locuind în Suedia.
Fără să intenționați, ați ajuns primii, cel puțin din România, care oferă consultanță de orientare în carieră, pentru cei care vor să devină piloți…
Așa este. Atunci când primești de la clienți aceeași întrebare într-un mod repetat începi să te întrebi dacă oamenii au avut o dificultate în a-și răspunde la întrebare făcând cercetare pe cont propriu, sau pur și simplu s-a întâmplat ca informația să nu fie ușor accesibilă. Mulți dintre colegii de proiect am trecut printr-o școală de zbor și am fi vrut să fi primit unele sfaturi dinainte să începem, ponturi pe care noi le-am învățat pe cont propriu și pe banii noștri.
Drumul de la primii pași făcuți până la angajarea în industrie este deseori pavat cu mult pietriș, așa că noi ne-am pus la bătaie toate sfaturile și învățăturile din experiența personală și le-am concentrat într-un curs pentru cei care iau în considerare o carieră de pilot.
De la tipul de mentalitate pe care îl va adopta un viitor cadet pentru a deveni un pilot responsabil, condiția fizică necesară cu limitările incluse, până la cunoștințele educaționale care trebuie consolidate din timp pentru a face față cu brio fluxului de informații ce va veni odată cu începerea cursurilor. Le trasăm un roadmap al carierei pornind ab initio și explicăm totul pas cu pas, punctând la fiecare cu costuri alternative, avantaje și dezavantaje ale profesiei de pilot. Evident, le răspundem la toate întrebările și curiozitățile lor. Cu cât sunt mai bine pregătiți și își fac temele din timp, cu atât le va fi mai clar și ușor drumul de parcurs.
Până acum feedback-ul a fost extraordinar de bun. Avem cursanți care deja au început demersurile, mergând să facă teste în vederea obținerii certificatului medical de clasa 1, necesar pentru începerea cursurilor de pilotaj. Alții mai trebuie să împlinească condiția de vârstă pentru a putea aplica.
V-ați gândit să vă asociați cu o companie aeriană, sau mai multe, pentru aceste seminarii de orientare profesională?
Nu ne-am gândit la acest lucru deoarece considerăm că aportul nostru de cunoștințe acoperă toate necesitățile și am definitivat acest curs, având formă finală. Însă suntem mereu deschiși la propuneri chiar și de colaborare deoarece este vorba de un proces continuu de îmbunătățire, pe termen lung.
Ați avut clienți veniți să își depășească de frica de zbor? Care era cauza aviofobiei lor? Cât de mult i-a ajutat și îi ajută Flight X?
Vin mulți clienți afectați de aviofobie, în special pentru că au găsit un oarecare confort știind că sunt într-un simulator care nu se desprinde fizic de sol. Pentru că am primit solicitări în acest sens, am ajuns să organizăm cursuri dedicate fricii de zbor, în care discuțiile sunt alternate între piloți și psihologi, pe care le organizăm fie cu o persoană, fie pentru grupuri, în funcție de cerere.
După 15 minute petrecute împreună, majoritatea ajung să execute viraje de 30 de grade. Totodată, încep să se bucure de priveliște și de ceea ce li se întâmplă, spre amuzamentul și bucuria celor care îi acompaniază.
Astfel, am întâlnit cazuri în care frica de zbor pornește de la problemele tehnice care ar putea surveni în timpul zborului, sau din teama de a nu deține controlul asupra situației. Toate acestea implică o discuție mult mai detaliată despre mecanismele de rezolvare la care piloții apelează dacă este cazul, despre pregătirea lor și toate backup-urile existente.
La frica de zbor a celor pe care i-am întâlnit la simulatorul Flight X contribuie și condițiile meteo, care le pot provoca un disconfort fizic și deseori vin acompaniate de o senzație de greață. În acest caz, încercăm să îi ajutăm explicându-le cum este afectată aeronava într-o astfel de situație și punctând siguranța zborului.
Am întâlnit curioși de ceea ce văd piloții din cockpit și ce trăiesc atunci când trec prin turbulențe. S-au bucurat să vadă cu câtă normalitate și dibăcie se poate gestiona situația. Acest fobii pot fi diluate considerabil dacă îi convingi să-și pună încrederea în mâinile profesioniștilor care au mii de ore de zbor și antrenament, în speranța că vor face tot ce știu mai bine pentru a-i scoate din situația neplăcută.
Din păcate, poate exista și situația în care frica de zbor este umbrită de o formă mai severă de anxietate, care nu are legătură cu zborul în sine. În astfel de cazuri, este necesară atenția particulară a unui specialist.
Pasagerul cu frică de zbor care a aterizat fără motoare
Unul dintre clienții Flight X, mai pesimist în ceea ce privește redundanța sistemelor, insista că există șanse ca avionul să rămână fără motoare în timpul zborului, caz în care nu mai există scăpare. Deși i-am arătat, statistic, că este un fenomen extrem de rar să cedeze chiar și unul, își păstra punctul de vedere, cum că nu există cale de scăpare, alimentându-și astfel fobia. M-am hotărât să îi arăt că și în situația în care ambele motoare se opresc, lucrurile rămân sigure și sub control. I-am explicat cum calculăm cât mai putem sta în aer dacă aducem avionul la viteza optimă de planare, precum și distanța pe care o putem parcurge conform formulei și altitudinii care ne-a mai rămas. Spre marea lui surprinderea, ghidat fiind, a aterizat în siguranță, exact unde planificasem împreună. De asemenea, la discuția de debriefing a fost mult mai liniștit când a aflat că la întocmirea planul de zbor se ia în calcul să ai în raza utilă aeroport în preajmă, pentru astfel de situații speciale.
În concluzie, este mult mai ușor să depășești o astfel de anxietate când vezi exact cum evoluează lucrurile, stai de vorbă cu profesioniști din domeniu și poți simula orice situație. Iar implicarea unui psiholog în paralel cu un pilot reprezintă o metodă eficientă în tratarea acestei frici.