Poate că nu ți s-a întâmplat până acum ca zborul tău să aibă întârzieri și să îți dea programul și călătoria peste cap, ori să îți fie pierdute sau deteriorate bagajele. În acest caz, ești un norocos. Pierderea bagajului sau anularea, ori întârzierea cursei și pierderea unei conexiuni reprezintă riscurile cu cea mai mare probabilitate de a se petrece, la care te expui ca pasager al unei călătorii aeriene.
Din fericire, există legi și reglementări menite să protejeze și să îndreptățească pasagerii de aceste situații. Normele de aplicare sunt comune, operatorii aerieni acordând asistență și suport, în Europa, în baza Regulamentului nr. 261/2004 al Consiliului European și al Parlamentului European. Acesta stabilește normele în materie de compensare și de asistența pasagerilor, în eventualitatea refuzului la îmbarcare sau a anulării/întârzierii prelungite a zborurilor.
Documentul precizează următoarele drepturi ale pasagerilor:
Asistență din partea companiei aeriene, în situația în care are loc o întârziere mai mare de:
2 ore – în cazul zborurilor de tip 1 (distanța de zbor de sub 1.500 de kilometri)
3 ore – în cazul zborurilor intracomunitare, ori de tip 2 (peste 1.500 de kilometri, până în 3.500 de kilometri)
4 ore – în cazul zborurilor de tip 3 (zborurile din afara UE, ce depășesc 3.500 de kilometri)
În oricare dintre aceste situații ai dreptul de a primi gratuit mâncare, gustări și răcoritoare, direct proporțional cu timpul de așteptare. Totodată, ai dreptul și la 2 apeluri telefonice, ori faxuri.
Tot documentul mai sus menționat, stipulează faptul că, în cazul în care zborul are o întârziere mai mare de 5 ore, ai dreptul recuperării costului biletului. În cazul în care nu ești anunțat din timp de acest lucru, și nu ți se oferă alternative de zbor, mai ai și dreptul la despăgubiri bănești, cum ar fi:
Până la 250 de euro – pentru zborurile de tip 1
Până la 400 de euro – pentru zborurile de tip 2
Până la 600 de euro – pentru zborurile de tip 3
Nu trebuie însă trecute cu vederea situațiile în care operatorul aerian este exonerat de orice vină, nefiind nevoit să plătească despăgubiri sau compensații. Acest lucru se întâmplă atunci când operatorul aerian dovedește că întârzierea a fost prelungită din cauza unor situații de forță majoră, ce nu au putut fi evitate. Condițiile meteo nefavorabile sunt un bun exemplu pentru o astfel de situație.
Consultă un Avocat specializat în Dreptul Aviației
Pentru a te bucura pe deplin de drepturile tale de pasager, trebuie mai întâi să le cunoști și să le înțelegi. Lucru la care te pot ajuta avocați specializați în Dreptul Aviației, pe care îi poți consulta cu ajutorul formularului de contact de mai jos*. Un avocat al Furtună și Asociații, Societate de Avocatură din România specializată, printre altele, în Dreptul Aviației și Infrastructură Aeroportuară, te va contacta în cel mai scurt timp și îți va oferi îndrumarea sau ajutorul de care ai nevoie.
*Acest serviciu nu este gratuit, costurile variind în funcție de speța pe care o ai. Vei afla mai multe despre costurile pe care le presupune după ce vei lua legătura cu reprezentanții Departamentului de Dreptul Aviației și Infrastructură Aeroportuară al Furtună și Asociații.
Furtună și Asociații oferă servicii integrate de consultanță și de reprezentare în instanță, într-o varietate de arii de practică, printre altele, din Dreptul Aviației: